Dela nyhet
12 frågor till Peter Uneby
Igår, 09:00
Peter Uneby kan se tillbaka på sin andra säsong, som ordförande i BBK Fotboll. Han konstaterar att den varit upp och ner, men att det också finns mycket positivt att ta med sig inför framtiden.
Vi ställde 12 frågor till honom:
1) Det har varit en omtumlande säsong med sämre resultat än 2024, tränarbyten och ny klubbchef. Hur har du upplevt säsongen?
– Omtumlande är rätta ordet. Sportsligt hade vi hoppats på bättre resultat. Vi tappade tongivande spelare, skador påverkade också och vi hittade inte samma vägvinnande spel som förra säsongen.
– Hösten måste ändå anses som godkänd även om den varit lite ojämn. Vi hade kniven på strupen, men laget med Samuel (Stridsman) och André (Bylund) i spetsen hanterade det bra.
2) Division II har i år haft två serier, norra och södra och under hösten uppflyttnings- och nedflyttningsserie. Har det varit en bra modell?
– Inför säsongen tänkte vi att det skulle bli spännande och intressant med ett nytt upplägg. Men om vi räknar på ekonomi, publik och sponsorintäkter har det inte blivit som vi tänkt oss.
– Derbymatcherna som tidigare varit en krydda blev urvattnade. Vi kommer att verka för att det ska bli som tidigare med en rak serie.
3) Hur mår BBK Fotboll idag?
– Visst blev det en sportslig besvikelse i år, men vi har också gjort många bra saker och är inne i en positiv trend.
– Det blev ett avbräck när Pontus Johansson slutade som klubbchef. Vi tappade tempo, men nu har vi ökat farten genom rekryteringen av Peter Gitselov.
– Ungdomsverksamheten har alltid varit viktig för BBK och föräldrar och ledare gör ett bra jobb med Ann Selini i spetsen.
– Fotbollen ger unika möjligheter till integration i samhället. Alla älskar att spela fotboll – oavsett varifrån man kommer.
– BBK-cupen som spelas varje höst blev en succé med 76 deltagande lag och den gav också ett bra tillskott till kassan. Sammanfattningsvis vill jag säga att vi mår bra. Vi har mycket kul på gång och jag känner optimism.
4) Hur ser BBK Fotbolls framtidsvision ut?
– Vi vill gärna kombinera en satsning på elit med bra ungdomsverksamhet. Gärna i samverkan med andra klubbar och arbetet med det pågår för fullt.
5) Vilken känsla har du inför nästa säsong?
– Det beror lite på hur vi lyckas i jobbet med att knyta upp sponsorer. Men känslan är positiv.
6) BBK Fotboll har haft ansträngd ekonomi under många år. Hur är läget idag?
– Ekonomin är såklart otroligt viktig. Den har länge varit ansträngd, men vi gjorde plusresultat 2024 och ser ut att göra ett litet plus även 2025.
– BBK står vid ett vägskäl och vi jobbar hårt för att skapa ekonomiska förutsättningar. Lyckas vi med det ser framtiden positiv ut. Det känns jättespännande.
7) Hur ser det ut på sponsorsidan?
– Vi har många trogna samarbetspartners, men läget är tufft. Boden är en bra idrottsstad, det är många som satsar vilket är jättekul, framgång föder framgång. För vår del kommer vi att bli avsevärt mera aktiva på sponsorsidan.
8) Vilka utmaningar står BBK Fotboll inför?
– Det finns många. Inte minst behöver vi fler ideella krafter, som jobbar i klubben. Vi behöver bli mer attraktiva och stärka vårt varumärke och samtidigt skapa engagemang i samhället.
– Och det är en utmaning, som vi delar med många andra klubbar. Det är inte lätt att få människor att engagera sig i föreningslivet, men jag tror också att möjligheten att vara med i en gemenskap behövs nu mer än någonsin.
– Och återigen så handlar det mycket om en ekonomisk utmaning. Vi driver en halvprofessionell verksamhet och den kostar.
9) Hur ser du på fotbollsklimatet i Boden?
– Boden har många klubbar och det är en styrka. Men vi kan absolut bli bättre på samverkan, därför gör vi allt vi kan för att ha en bra dialog med alla klubbar och den hoppas jag vi kan utveckla ännu mer.
10) Peter Gitselov är ny klubbchef. Vad kommer det att innebära?
– Det mest påtagliga är samarbetet mellan BBK och Boden City. Det blir ett samarbete på A-lagsnivå vad gäller spelarresurser i division II och division III och skapar en utvecklande miljö för den som vill satsa.
– Peter är ju också ett känt namn. Dels som spelare i BBK, dels för vad han gjort med Boden City och det ska bli spännande se vad vi kan göra tillsammans. Jag lovar att det kommer att hända grejer.
11) Hur ska BBK Fotboll locka folket till Bodens Energi Arena?
– Det enkla svaret är: spela bra fotboll. Vi måste också bli bättre på att ta tillvara de resurser som finns på Boden Energi Arena. Den har en enorm potential och saknar egentligen motsvarighet i Norrbotten.
12) Hur upplever du din roll som ordförande i BBK Fotboll?
– Jag säger från hjärtat: föreningsliv och fotboll – det är det bästa som finns och att vara ordförande är både roligt och inspirerande. Det är det finaste uppdrag du kan ha.
Text: Leif Hammarström